วันจันทร์ที่ 13 มกราคม พ.ศ. 2557

 Punctuation Marks


Punctuation Marks หรือ เครื่องหมายวรรคตอน เป็นองค์ประกอบที่สำคัญมากในการเขียนภาษาอังกฤษ เนื่องจากในทุกประโยคภาษาอังกฤษนั้นประกอบด้วย Punctuation Marks ทั้งสิ้น ซึ่งเราสามารถจำแนก Punctuation Marks ได้ดังนี้

Period ( . )
1.ใช้เมื่อจบประโยคในประโยคบอกเล่าหรือประโยคคำสั่ง
I saw the boy.
Let's go to the shop.
Give me the pen please.

2.ใช้หลังอักษรย่อต่างๆหรือคำย่อ
Dr.=Doctor, adv.=adverb U.S.A.=United States of America

Comma ( , )
1.ใช้คั่นเพื่อแยกคำนามซ้อน
Thailand, a country in Asia, is famous for its beautiful temples.

2. ใช้แยกระหว่างคำที่อยู่ในกลุ่มเดียวกันเช่น
I want a car, a motorcycle, and a bicycle.

3.ใช้แยกคำคุณศัพท์ที่บอกสี
a blue, yellow bicycle

4.ใช้แยกคำคุณศัพท์ที่ตามหลังคำนาม
The modal is dark, tall and handsome.

5. คั่นข้างหน้าหรือข้างหลังชื่อ เช่น
Christina, where have you been?
What would you like to eat, Pranee?

6. คั่นประโยคที่ตามหลัง Yes, No และ Well ที่ขึ้นต้นประโยค
Are you Thai? Yes, I am.

Well, I'm not sure if I can do that.
7.   ใช้เพื่อแยกข้อความในประโยคคำพูดเช่น
He said, "They are happy."

8.   คั่นระหว่างปีที่ตามหลังเดือน, ถนนกับเมือง,เมืองกับประเทศเช่น
Today is May 4th, 2000.

Dang lives at 56 Sukumvit Road, Bangkok.
Semi-colon ( ; )
1. ใช้คั่นประโยคที่มีเครืองหมาย comma คั่นอยู่แล้วเช่น
Hello, Nittaya; Please come here.

2. ใช้ทำหน้าเพื่อเชื่อมประโยคสองประโยคที่มีเนื้อหาเกี่ยวพันกันวางไว้หน้า adverbได้แก่คำว่า
therefore(ดังนั้น) besides(นอกจากนี้) เป็นต้น
Canada is very cold; therefore people must wear heavy coats in the winter.

Colon ( : )
1.ใช้ colon ก่อนการประโยคอธิบาย
He decided to buy a car:he had to travel to the remote area.

2.ใช้แจ้งรายการ ซึ่งนิยมใช้หลังคำเหล่านี้ the following หรือ as follows เป็นต้น เช่น
We require the following for our camping trip: tent, bags, and boots.

Question Mark ( ? )
ใช้กับประโยคคำถามเช่น
Is that food hot?
What is your nationality?
Do you like durian?
How tall are you?

Exclamation Mark ( ! )
ใช้หลังคำอุทานหรือประโยคอุทาน เช่น
Oh! you are so beautiful.
Watch out!
Go away!

Apostrophe ( ' )
1. ใช้แสดงความเป็นเจ้าของของคำนามทั้งนามเอกพจน์และนามพหูพจน์ เช่น
The doctor's car
The men's club
Somkiet's dog

2.ใช้แสดงความเป็นเจ้าของของคำนามพหูพจน์ที่เติม s หรือชื่อเฉพาะที่มี s เช่น
The girls' books

Charles' school
2. ใช้คำย่อหรือรูปย่อ
can't (cannnot)
it's (it is)
I'd rather (I woud rather)

Quotation Marks ( " " )
ใช้เขียนคร่อมข้อความที่เป็นประโยคคำพูดเช่น
He said, "I am going home."

"I can help you move," Narong volunteered.
Hypen ( - )
ใช้เพื่อเชื่อมคำสองคำให้เป็นคำเดียวกันเช่น
ex-husband
anti-American
two-day holiday

Dash ( - )
ใช้เพื่อเน้นข้อความที่แทรกเข้ามาเพื่ออธิบายหรือใช้คั่นคำละไว้ในฐานที่เข้าใจหรือเปลี่ยนใหม่ เช่น

I got lost, forgot my bag, and missed my plane-- it was a terrible trip.
If I had a lot of money, I would ---Oh, what am I thinking? I will never be rich.



ข้อสอบ
1.    ประโยคที่มี fragment ประกอบอยู่ด้วย จะแก้ไขอย่างไร
a.    He finally acknowledged that all people have an equal right to decent housing.  Which was what I had been saying all along.
b.    The question was whether Morgan would attack the centre or make the long detour around Old Baldy and attack on the flank?
c.    “Help,” she screamed. “My dress, in the cogs.”

2.    ประโยคที่เป็น run-on หรือมี comma fault (comma splice) อยู่ด้วย จะแก้ไขอย่างไร
a.    The children tore the stuffed stockings from the mantel then they crept quickly back to bed.
b.    The three boys cleared away the brush, then they pitched their tents and spread out their blankets.
c.    John had been brought up on golf and tennis did not interest him.
d.    Yesterday, having spent my last dime, I fasted, today, with a check from Auntie Cathy, I gorged on steak.

3.    ประโยคที่มีส่วนขยายเพื่อใช้ขึ้นต้นความควรใส่เครื่องหมายวรรคตอนอะไร และจบประโยคควรใส่เครื่องหมายอะไร
a.    Before the poor boys had finished eating the salad and the beef were snatched away from them
b.    In the morning light filtered through the clinks in the ceiling
c.    Accordingly I resigned


4.    ประโยคที่มีส่วนขยายเป็น restrictive หรือ non-restrictive หรือ parenthetical matter (คืออาจใส่ไว้วงเล็บและละได้เพราะไม่ได้มีความจำเป็นมาก) จะใส่เครื่องหมายอะไร
a.    I bought the material, that Mother had carefully chosen.
b.    That evening which has always seemed the most terrifying of my life the dinning room ceiling fell on us.
c.    My grandfather who still had a powerful voice went outside and shouted loudly.
d.    Politicians; generally speaking should consider the desires of their constituents.
e.    The discussion is, indeed, silly.

5.    ประโยคที่มีคำเรียงมาเป็นลำดับชุด หรือมีการเชื่อมรายละเอียดที่เป็นสถิติตัวเลข จะใส่เครื่องหมายวรรคตอนอะไร
a.    We distinguished highways; roads; trails; streets and alleys.
b.    She bought a secondhand, fur evening dress.
c.    She canned dozens of gleaming many-coloured jars of fruit.
d.    The Council included the following representatives; President Jack A. Rickert, administration, Professor George B. Balitho, faculty, Christopher Welch, student council and Dorothy Louise, W.A.A.
e.    Elizabeth was born July 9, 1965, in Chicago at 1227, Second Street.

6.    เมื่อมีการลอกข้อความที่ผู้อื่นพูดไว้ (quotation) จะใช้เครื่องหมายวรรคตอนอะไร
a.    I am sorry, she said, but you are copying the report I have prepared for a couple of weeks.
b.    Shaw pretended to believe that all man’s civilization is founded on his cowardice, on his abject tameness, which he calls respectability.
c.    I told her “she ought to stop wasting her time chatting on the internet.”
d.    The old garden had been taken over by heather aster, the poverty weed.
e.    An upright contraption, known as a “moon box”, was used to show an artificial moon on the stage.
f.    “Are you afraid of the dark”?  The child asked nervously.
7.    ในบางประโยคมีการใช้ colon ( : ) อย่างผิดวัตถุประสงค์ ควรใช้เครื่องหมายอะไรแทนจึงจะเหมาะสมกว่า
a.    The common silk dress goods are : raw silk, taffeta, crepe de chine, silk chiffon, silk organdy, satin, and silk velvet.
b.    In high school I competed in several girls’ sports, that is: basket ball, volley ball, badminton, and swimming.
c.    Almost everybody tries to come to Saint Louis: after he gets there he complains about the weather.

8.    จงแก้ประโยคที่ใช้เครื่องหมาย dash ( — ) ผิดให้ถูกต้อง
a.    These discoveries, — evolution, relativity, and now atomic fission, — have given us a new conception of the world.
b.    Knowing only the most elementary principles of chemistry — I should never have attempted the experiment alone — However — I set up the equipment — and got out the necessary materials — not knowing how explosive they were — especially in combination —

9.    ประโยคต่อไปนี้ใช้หรือไม่ใช้วงเล็บอย่างเหมาะสม จะคงไว้หรือแก้ไขอย่างไรดี
a.    He distinguished between the members of the family Juniperus, Juniperus communis, Juniperus virginiana, and the like, and the plants resembling juniper, such as retem, Retama raetam.
b.    To write, you need a sharp pencil and a quick mind (the first of which can be easily acquired).
c.    We hold these truths to be self-evident (the italics, of course, are mine), that all men are created equal ....


10.    ประโยคต่อไปนี้ใช้เครื่องหมายวรรคตอนมากเกินจำเป็น หรือใช้แล้วทำให้เข้าใจ
ความหมายผิด จงแก้ให้ถูกต้อง

a.    The girl who had bought the high-heeled shoes, came wobbling back into the store.
b.    My father, and John ran up the walk, and threw their arms around us.
c.    Mary was afraid, that someone else would wear a pirate costume.
d.    Of course, I looked in the drawer for the flashlight; but someone had taken it.

แหลงที่มา






1 ความคิดเห็น:

  1. โดยภาพรวม อ่านแล้วเข้าใจง่ายคะ อยู่ในเกณฑ์ดี มีบางส่วนนะคะที่ควมเพิ่ม คือสีสันอีกหน่อยค่ะ แต่ไม่ต้องมาก เพราะจะทำให้รกค่ะ

    ตอบลบ